• Credo Partners

Credo Partners selger Globus Wine



PRESSEMELDING

Oslo, juli 2022


Vi i Credo Partners er glad for å kunne informere om at vi har gjennomført et salg av Globus Wine til Anora, som er Nordens klart ledende vin- og spritleverandør.


"Jeg er veldig glad for å kunne kunngjøre Anoras første oppkjøp. Globus Wine er markedsleder i Danmark med konstant høyere vekst enn vinmarkedet de siste årene. Gjennom dette oppkjøpet vil Danmark være et av våre markeder hvor vi har ledende posisjoner innen både vin og brennevin", sier Anoras administrerende direktør Pekka Tennilä i selskapets pressemelding.


Anora Group Oyj er resultatet av fusjonen mellom norske Arcus og finske Altia, og selskapet vil være en svært velegnet eier av Globus Wine fremover. Globus Wine gir Anora en ledende posisjon i det danske vinmarkedet og et sterkt utgangspunkt for videre vekst også utenfor Norden. Dessuten gir Globus Wines tapperi- og sourcingplattform muligheter for å skape gode synergier inn mot Anoras vinvirksomhet i de nordiske monopolmarkedene.


"Vi er glade for å bli en del av Anora-familien. Anora er en perfekt match for Globus Wine og vi gleder oss veldig til å videreutvikle det nordiske markedet sammen med Anora", sier Globus Wine-sjef Jens Voldmester.


Wilhelm Mohn har vært Credo Partners’ hovedansvarlige på Globus Wine-investeringen og også styreleder i det operative selskapet gjennom Credos eierperiode:

"Vi i Credo Partners er stolte av å ha bistått den sterke industrielle utviklingen av Globus Wine i vår eierperiode. Selskapet og dets gründere hadde frem til 2016 hatt en imponerende vekstreise, basert på noen unike kompetanser og et stort tapperivolum. Så la vi sammen en tydelig plan for hvordan dette kunne videreutvikles til å en tydelig markedsleder basert på egne merkevarer, som innebar at vi både måtte rekruttere nye kompetanser og flytte til et fremtidsrettet produksjonsanlegg for å bygge varige konkurransefordeler", sier Mohn.

Globus Wine har igjennom Credo Partners eierperiode fra desember 2016 til juni 2022 gjennomgått en omfattende transformasjon, og er nå klar markedsleder både på egne merkevarer og produksjonseffektivitet i sine geografiske fokusområder.

  • Selskapet har gått fra å primært levere tapperitjenester for andre til å bli klar markedsleder på egne merkevarer i Danmark

  • Virksomheten er flyttet fra to gamle og overfylte tapperianlegg, til ett nytt anlegg med kapasitet på ca. 100 millioner liter vin i året

  • Organisasjons- og ledelsesmessig er Globus Wine transformert fra en gründerdominert virksomhet til en moderne FMCG merkevarevirksomhet


"Bulkvinmodellen til Globus Wine har klare fordeler når det kommer til kostnadseffektivitet, lavere CO2-utslipp og ikke minst muligheten til å tilpasse vinkonsepter til lokale forbrukertrender. Selskapets gründere hadde gjort en fantastisk jobb frem til 2016, og sammen så vi muligheten til å ta en mer verdifull markedsposisjon ved at Globus Wine selv tok lederskap på konseptutvikling av nye merkevarer. Det at vi har holdt fast på våre strategiske ambisjoner og prioriteringer - også under en veldig krevende flytteprosess i 2019 – har vært viktig for at vi på tross av utfordringer underveis nå har realisert de målsetningene vi satt tilbake i 2016", sier Stian Glendrange (Credo Partners).


"At selskapet har vokst hvert eneste år siden oppstarten i 2006 – også da vi hadde store produksjonsproblemer under flyttingen i 2019 – beviser at Globus Wine har et ekstremt sterkt og kundeorientert verdiforslag", supplerer Mohn.



Vi i Credo Partners ønsker å takke alle våre samarbeidspartnere på Globus Wine investeringen; våre investorer, selskapets gründere, nåværende ledelse og ansatte i Globus Wine, samt rådgiverne som bisto transaksjonsprosessen.


Pressekontakt Wilhelm Mohn

mohn@credopartners.no


Om Globus Wine

Globus Wine, grunnlagt i 2006, er det ledende vinselskapet i Danmark. Selskapet kjøper inn bulkvin som tappes på bag-in-box og flasker på selskapets produksjonsanlegg i Køge (både egne merkevarer og på vegne av andre kunder). Wine har sterke interne merkevarebyggingsevner som har gjort den til den ledende leverandøren av vinmerker, illustrert ved at Il Capolavoro i dag er det mestselgende vinmerket (volum) i danske dagligvarehandelen. Kunder inkluderer ledende butikkjeder i Danmark samt store internasjonale vinhus. Selskapet sysselsetter 139 personer i Danmark. Les mer på globuswine.dk


Om Anora

Anora er et ledende merkevarehus for vin og brennevin i Norden og en global industriforløper innen bærekraft. Selskapet har en bred portefølje av ikoniske merker, inkludert Koskenkorva, Linie, Larsen, Skagerrak, Chill Out, Ruby Zin, Wongraven, O.P. Anderson og Falling Feather. Selskapets merkevarer eksporteres til over 30 markeder globalt. Anora ble skapt gjennom sammenslåingen av Altia og Arcus. I 2021 var Anoras proforma nettoomsetning 665 millioner euro og selskapet sysselsetter rundt 1100 personer på ulike lokasjoner i Nord-Europa. Anora-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki.



Om Credo Partners

Credo Partner er et norsk investeringsselskap som har spesialisert seg på å utvikle mellomstore gründer- og familieselskaper til skalerbare og bærekraftige forretningssystemer. Les mer på credopartners.no

123 views0 comments

Recent Posts

See All